Sinds mei werken Sittard-Geleen, Beek en Stein meer samen met de politie om leefbaarheidsmeldingen beter en slimmer af te handelen. Dit zijn bijvoorbeeld meldingen over geluidsoverlast, hondenpoep, dumpingen, parkeeroverlast of achtergelaten fietsen.
Leefbaarheidsmeldingen
Vanuit de gemeentes wordt dit gedaan door buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Zij spelen een belangrijke rol binnen de stad. Ze hebben veel verschillende taken. Bijvoorbeeld bij het toezichthouden bij evenementen, maar ook bij het oplossen van parkeerproblemen of overlast. Dit valt samen onder de noemer ‘leefbaarheidsmeldingen’. Uit onderzoek bleek dat de politie veel tijd kwijt is aan dit soort meldingen. Wijkagenten hebben hele stadsdelen onder hun hoede en kunnen zich daardoor minder richten op veiligheid. Ook bleken gemeenten en politie verschillende regels te gebruiken voor wie een melding oppakt. Hierdoor ontstond onduidelijkheid en werd werk soms dubbel gedaan.
Sneller reageren
Daarom is nu een proef gestart. Leefbaarheidsmeldingen worden voortaan direct beoordeeld: wie kan het beste reageren, een boa of de politie? Als het gaat om leefbaarheid en openbare orde, pakken boa’s dit meestal op. Zij kunnen namens de gemeente sneller en doelgerichter reageren. Zoë, boa in Beek: “Wij richten ons vooral op het bevorderen van de leefbaarheid en het handhaven van de openbare orde. Daarbij kunnen we ook optreden tegen strafbare feiten.” Door meldingen beter te verdelen, worden ze sneller opgepakt en komt elke melding op de juiste plek terecht.
Wat inwoners merken
Als inwoner hoeft u verder niets te doen. Wel vragen we u om bij overlast zonder strafbare feiten direct contact op te nemen met de gemeente. Zo wordt uw melding sneller opgepakt en blijft er meer tijd over voor spoedgevallen. Het kan ook zijn dat u een andere persoon aan de deur krijgt dan u gewend bent. Sayda, boa in Stein: “Ik bel vaak van tevoren op, zodat mensen weten dat wij langskomen.” Volgens Mike, boa in Sittard-Geleen, reageren inwoners over het algemeen goed als hij in plaats van een agent langskomt: “Zolang mensen maar geholpen worden, maakt het hen vaak niet uit wie aanbelt. We leggen altijd uit waarom wij de melding oppakken.”
Beter contact
“De samenwerking tussen gemeente en politie liep al langer informeel. Maar nu zijn er duidelijke afspraken gemaakt, ondersteund door een nieuw communicatiesysteem: boa’s hebben sinds kort ook toegang tot het landelijke portofoonnetwerk C2000, waar de politie al langer mee werkt. Dat verbetert het onderlinge contact, zeker bij spoedsituaties of evenementen”, vertelt Evy van de politie Westelijke-Mijnstreek.
“Voor inwoners betekent de proef vooral: meer duidelijkheid, snellere opvolging van overlastmeldingen, en betere samenwerking tussen politie en gemeente. Ook zijn boa’s vaker zichtbaar in de wijk.” De proef loopt sowieso tot en met december 2025. Daarna volgt een evaluatie en besluitvorming over een structurele aanpak.
Wilt u een (leefbaarheids)melding doen bij de gemeente? Dat kan door te bellen, mailen of gebruik te maken van de website of app (Fixi of Buitenbeter). Voor meldingen aan de politie belt u bij spoed 112 en anders 0900 88 44.