SITTARD - De ‘Sittardse Kerststraatjes’ komen terug. In Geleen worden verplaatsbare boombakken geplaatst en in het centrum van Sittard komt sfeervolle verlichting. Ook in december kunt u weer gratis parkeren. Verder krijgt het Galfetti-gebouw zijn lichte, open uitstraling terug. Deze plannen horen bij het tweede deel van het uitvoeringsprogramma voor winkels (2024–2026). Het college van burgemeester en wethouders heeft dit programma pas geleden goedgekeurd.
Winkelgebieden als fijne plek om samen te komen
We investeren ruim 2,6 miljoen euro om de binnensteden aantrekkelijker, groener en levendiger te maken. Het doel is om meer bezoekers te trekken, lege winkelpanden te verminderen, de uitstraling van de winkelgebieden te verbeteren en de basisvoorzieningen op orde te brengen. Wethouder Economie Yvonne Salvino zegt: “We investeren gericht in sfeer, beleving en ondernemerschap. Door aantrekkelijke winkelgebieden te creëren, stimuleren we niet alleen het verblijfsklimaat, maar ook de lokale economie. Dit programma biedt ondernemers kansen om te groeien en vernieuwen.”
Meer hulp voor ondernemers en betere voorzieningen
We werken niet alleen aan een mooiere omgeving, maar helpen ook ondernemers. Zo blijft de succesvolle subsidie voor startende ondernemers bestaan. Ook is er extra steun voor vernieuwende winkelconcepten. Verder wordt het parkeren verbeterd, onder andere bij de Odaparking. Daar wordt iets gedaan aan wateroverlast en aan betere bewegwijzering.
Ook passen we het bestemmingsplan aan. Zo komen winkels op de juiste plekken. Tegelijk werken we aan een toekomstplan voor het centrum van Sittard. “We hebben dit programma samen met ondernemers vormgegeven,” aldus wethouder Yvonne Salvino. “Hun ideeën en wensen zijn leidend geweest. Zo bouwen we samen aan een toekomstbestendige binnenstad.”
Samenwerken aan een sterk centrum
Wethouders Leon Geilen (stedelijke ontwikkeling) en Andries Houtakkers (stadsmarketing) vinden samenwerking belangrijk: “Een aantrekkelijke binnenstad vraagt om samenwerking tussen beleidsterreinen. Door ruimtelijke kwaliteit te koppelen aan een sterke merkidentiteit van onze stad, versterken we zowel de beleving als de economische vitaliteit van Sittard-Geleen.”
Het programma loopt tot eind 2026.